بلاگ

اهمیت زیپ و یراق آلات در اکسسوری‌ها

اهمیت زیپ و یراق آلات در اکسسوری

در طی روز، اگر به محیط اطراف خود بیشتر توجه کنید، واژه‌ی یراق آلات بیشتر برایتان ملموس می‌شود. قدمت ساخت سری اول یراق آلات به زمانی برمی‌گردد که صنعت ذوب آهن در جهان رایج شد. به این شکل که بعد از ذوب کردن فلزات، با ابزار و قالب‌هایی شروع به تولید یراق آلات می‌کردند. در گذشته به زین چهارپایان و افسار و بعد از مدتی به اسلحه‌هایی مثل نیزه، یراق می‌گفتند. ولیکن در دنیای امروز کلمه‌ی ‌یراق کارکردهای گوناگونی دارد. زیپ و یراق آلات در اکسسوری کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند و در دنیای مد مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه با وبسایت نمایندگی دیوید جونز همراه باشید.

اهمیت زیپ و یراق آلات در اکسسوری

تعریف اکسسوری و اهمیت آن

در حقیقت می‌توان گفت اکسسوری گونه‌ای از ابزار جانبی است که به تنهایی کارایی ندارد. اما هنگامی‌ که همراه با لباس‌های اصلی و لوازم دیگر، مورد مصرف قرار می‌گیرد، باعث ایجاد جلوه‌ی زیبای آن وسایل می‌گردد. مثلا با خرید کیف مناسب در کنار اکسسوری مناسب، استایل شما چند برابر جذاب خواهد شد. در واقع اینگونه می‌توان گفت که یک اکسسوری مناسب می‌تواند استایل و تیپ شما را کلاسیک‌تر نشان دهد. اکسسوری‌ها اهمیت و جایگاه ویژه‌ای به میزان وسایل اصلی ما دارند و نباید آنها را نادیده گرفت. مثلا اگر بانوان لباس شیک و مجلسی بپوشند و در کنارش از طلا و جواهر استفاده نکنند، گویا استایلشان ناقص است. یا کمبودی در پوشش آقایان بدون کمربند احساس می‌شود. پس با اینکه اکسسوری جزو لوازم جانبی محسوب می‌شود؛ اما در دنیای دکوراسیون و مُد و یه آیتم مهم به حساب می‌آید.

تعریف اکسسوری

اکسسوری‌هایی که قابلیت جا به جایی دارند

این قبیل از اکسسوری‌ها وزنی کم و سایزی کوچک دارند. به همین علت به راحتی قابل حمل هستند. زیپ و یراق آلات در اکسسوری کوچک بیش از اکسسوری بزگ به چشم افراد می‌آید. مثل کیف دستی، بادبزن‌های دستی، کیف جیبی، جاکلیدی، کیف پول، عینک آفتابی، آویزهای متنوع و….

کاربرد زیپ در کوله پشتی‌ها و کیف‌های مختلف و اهمیت آنها

زیپ وسیله‌ای است که درز لباس‌ها را می‌بندد. زیپ حاوی دندانه‌هایی است که نسبت به نوع کارایی آن، سایزهای متفاوتی دارد. این دندانه‌ها جنسی فلزی یا پلاستیکی دارند و در قسمت سر زیپ‌ها گیره‌ای ظریف تعبیه شده است. این گیره کمک به باز و بسته شدن کیف می‌کند. قسمت مهم و اصلی هر کیف، مربوط به زیپ آن است. اگر زیپ کیفی خراب شود، در بیشتر موارد دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. صراحتأ می‌توان گفت که زیپ، نقش بسیار مهمی در نگهداری از وسایل داخل کیف یا کوله پشتی شما ایفا می‌کند. مثلا اگر به هر علتی کیف شما در مکانی واژگون شود و زیپ کیفتان بسته باشد، محال است لوازم شما از کیف خارج شود. پس لازم است هنگام خرید یا دوخت کیف به این موضوع توجه زیادی نشان دهید.

اهمیت و کاربرد زیپ کوله پشتی

شناخت زیپ‌های با کیفیت و مرغوب

زیپ‌هایی که جنس آنها کیفیت خوبی دارد، از فلز برنج با روکش مس یا نیکل ساخته می‌شود. دندانه‌ی زیپ‌های مرغوب تیز نیست و سر زیپ آن‌ها را از برنج می‌سازند. این نکته را هم یاد آور شویم که برنج جزو فلزات مرغوب شناخته می‌شود. زیپ‌هایی که از جنس پلاستیک هستند، در مقابل گرد و غبار و وزش باد مقاومت بالایی دارند. در کنار این موارد، این زیپ‌ها ضد آب می‌باشند و به راحتی خراب نمی‌شوند. همیشه در هنگام خرید کیف دقت کنید که سایز و وزن زیپ، کاملا متناسب و هماهنگ با خود کیف باشد.

مشکلاتی که برای زیپ‌های مختلف کیف یا لباس می‌تواند پیش بیاید

بیشتر زیپ‌ها با گیر کردن پارچه به دندانه‌هایشان دچار شکستگی می‌شوند. لازم است برای جلوگیری از این پیامد، از یک نوار زیپ محکم استفاده گردد. همواره دقت کنید که زیپ‌ها کاملا درست در کیف جا گذاری شوند و به راحتی حرکت کنند. پس پیش از خرید تمامی محصولاتی که حاوی زیپ هستند، چندین بار آنها را تست کنید. اگر در هنگام تست زیپ، اصطکاک و ساییدگی غیر طبیعی مشاهده کردید، در انتخاب جنس خود تجدید نظر نمایید.

بخش‌های مختلف ساختار هر زیپ

تمام زیپ‌ها از دو بخش مهم تشکیل شده‌اند.

  • یکی اسلاید زیپ
  • دیگری دندانه‌ی زیپ.

دندانه‌های زیپ شبیه قلاب‌هایی ظریف کنار یکدیگر جای می‌گیرند. با کشیدن اسلاید زیپ، این قلاب‌ها از هم جدا یا با همدیگر وصل می‌گردند که به تبع آن کیف باز و بسته می‌شود. اگر میخواهید عملکرد زیپ به درستی صورت پذیرد، باید دندانه‌های زیپ یعنی همان قلاب‌ها، یک شکل و هم سایز هم باشند. در اینصورت این دندانه‌ها به آسانی به هم وصل می‌شوند و به درستی کار می‌کنند.

انواع زیپ

انواع زیپ و یراق آلات برای اکسسوری می‌توان پیدا کرد که هر کدام کاربردهای گوناگونی دارند. علاوه بر طرح و مدل، امروزه زیپ‌ها در سایزها و طیف رنگی گسترده‌ای تولید می‌شوند. ولی در کل به ۷ دسته طبقه بندی می‌گردند و فقط برخی از آنها در دوخت کیف‌ها و لباس‌ها کاربرد دارند. این هفت گروه عبارتند از:

انواع مختلف زیپ

  1. دو رو
  2. تزئینی
  3. مخفی
  4. معمولی
  5. جدا شونده
  6. دو طرفه
  7. فلزی

زیپ دو رو

این زیپ‌ها بیشتر در لباس‌هایی که دو لایه و دو رو هستند کاربرد دارد. مثل لباس کارهای‌ دو رو و کاپشن‌های ضد آب. معمولا آستر این قبیل لباس‌ها هم قابلیت تعویض را دارند.

زیپ تزئینی

این گروه از زیپ‌ها همان گونه که از نامش پیداست، جنبه‌ی تزئینی و زیبایی دارند. در واقع این زیپ‌ها کاربرد اتصالی ندارند. هدف از تولید این زیپ‌ها زیبایی کیف و محصولاتی مانند آن است. زیپ‌های تزئینی مانند زیپ‌های دیگر جنسی پلاستیکی یا فلزی دارند. هر کدام از اینها خصوصیات خاصی را دارا هستند. مثلا زیپ فلزی منعطف است و به همین علت کاربرد زیادی دارد. زیپ‌های پلاستیکی هم چون قیمت ارزان‌تری دارند، بیشتر برای مصارف تزئینی از آنها استفاده می‌شود. زیپ‌های پلاستیکی رنگ‌های بسیار زیبا و متنوعی دارند.

زیپ مخفی

دنده‌های این زیپ‌ها کوچک و ریز هستند و معمولا فقط در سر زیپ مشاهده می‌شوند. نوع دوخت زیپ‌های مخفی با زیپ‌های معمولی فرق دارد و پس از دوخت مانند یک درز دیده می‌شوند. این دسته از زیپ‌ها هم به صورت متنوع در بازار موجودند. این زیپ‌ها در لباس عروس و لباس مجلسی کاربرد بیشتری دارند.

زیپ معمولی

از ساده‌ترین و پرمصرف‌ترین زیپ‌ها می‌توان به زیپ‌های معمولی اشاره کرد. این زیپ‌ها در خیاطی کاربرد زیادی دارند، مثل شلوار کار وشلوار پارچه‌ای. زیپ‌های معمولی در طرح‌ها، رنگ‌ها، مدل‌ها و سایزهای متنوع در بازار موجودند. اندازه‌‌ی این دسته از زیپ‌ها حدودا ۱۰ تا ۵۵ سانتی‌متر می‌باشد.

زیپ جدا شونده

این گروه از زیپ‌ها در قسمت انتهایی از هم جدا و در نهایت باز می‌شوند. زیپ‌های جداشونده جنسی پلاستیکی دارند. کاربرد این زیپ‌ها بیشتر در انواع ژاکت و کاپشن نمایان است. اندازه‌ی این زیپ‌ها تقریبا ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است.

زیپ دو طرفه

این زیپ‌ها از هر دو سمت باز و بسته می‌شود. این قبیل از زیپ‌ها بیشتر در کاپشن‌های ضد آب و پالتو، کاربرد دارند.

زیپ فلزی

جنس این دسته از زیپ‌ها از آلیاژ برنج است. برای تهیه‌ی نوار به کار رفته در این زیپ‌ها باید از پارچه‌های ضخیم و مناسب استفاده شود. به عبارتی تحمل باز و بسته شدن المنت‌های فلزی را داشته باشد. زیپ‌های فلزی در شلوارهای کتان و جین کاربرد وسیعی دارند.

انواع یراق آلات مربوط به کیف

دومین وسیله‌ای که بعد از زیپ جزو مایحتاج کیف مردانه و زنانه به شما می‌رود، یراق آلات است. زیپ و یراق آلات در اکسسوری  یراق‌ها ابزار و قطعات آنتیک و کوچکی هستند که در اکثر کیف‌ها، کفش‌ها و لباس‌ها از آنها استفاده می‌شود. یراق آلاتی مثل میخ پرچ و حلقه‌ی بندگیر باید از جنس فلز برنج خالص درست شوند. هر چند می‌توان در ساخت آنها از زینک روکش دار، نقره، نیکل، برنز و مس هم استفاده کرد. امروزه یراق آلات در تهیه و تولید انواع کیف، تنوع بسیار زیادی دارند. این تنوع هم در مدلها و هم در طرح‌ها و سایزهای این ابزار به چشم میخورد.

نکاتی که باید در ساخت و نصب یراق آلات رعایت شود

به یاد داشته باشید که سایز یراق آلات باید با وزن و میزان ظرفیت کیف، همخونی و هماهنگی داشته باشد.ضمنا این یراق‌ها باید بدون ایجاد خط قالب و به صورت شفاف تهیه شوند. همه‌ی یراق آلات باید به شکلی مطمئن به محصول نصب شده باشند. همچنین جاهایی که تحت فشار هستند، با کوک‌های اضافی محکم شده باشند. زبانه‌ی سگک‌ها باید به مقدار لازم وزن داشته باشند تا دچار شکستگی و خمیدگی نگردند. چنانچه محصول حاوی میخ پرنچ بود، توجه کنید که واشرهای پشتی هم در آن به کار رفته باشد. می‌بایست قبل از خرید محصولات چرمی از استحکام لازم یراق آلات به کار رفته در آن اطمینان حاصل کنید. پس به دقت آنها را تست کرده و سپس به خریدشان اقدام کنید.

کاربرد و اهمیت دستگیره‌ها و تسمه‌ها

نخستین جایی که دستان شما هنگام لمس کیف با آن برخورد می‌کند، دستگیره‌ها هستند. پس علاوه بر دوام، باید در زمان به دست گرفتن کیف، حس راحتی داشته باشید. بهتر است دستگیره‌های کیف چرمی از چندین لایه چرم متراکم، تهیه شده باشند. همچنین نباید این دستگیره‌ها زیادی بلند باشند و سبب تاب خوردن کیف هنگام حرکت شوند. نحوه‌ی اتصال تسمه‌ها و دسته‌های حمل به کیف هم حائز اهمیت است. اگر دسته‌ها به کیف دوخته شده‌اند، می‌بایست در نقطه‌ی اتصالشان به کیف یک لایه‌ی مازاد از کوک‌ها برقرار باشد. ضمنا پشت این دسته‌ها باید کاملا محکم و مطمئن متصل شده باشند.

سخن پایانی

در این مقاله از انواع زیپ و اهمیت و کاربردهای مختلف آن با شما دوستان گرامی صحبت کردیم. همچنین شما را از اهمیت یراق آلات در اکسسوری‌ها آگاه ساختیم. سعی کنید هنگام خرید زیپ و یراق آلات، از فروشگاه‌های معتبر در این حوزه، خرید نمایید. در ضمن باید یادآور شویم که موارد زیادی باید در انتخاب یراق‌ها، مد نظر شما خریداران محترم قرار گیرند. از جمله : عدم وجود ضربه، نحوه‌ی رنگ آمیزی، دوام و استحکام، جنس و کیفیت، رنگ پریدگی و غیره. همواره به این چند نکته‌ی ذکر شده اهمیت دهید تا بتوانید با هزینه‌ای معقول و خیالی آسوده آنها را تهیه کنید. امیدواریم با ارائه‌ی مطالب فوق، به تکمیل اطلاعات شما کمک کوچکی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *